søndag 15. februar 2009

Bok 8: Eit sterkt kvinneportrett


Denne "leseranmeldelsen" har eg tatt frå bokkilden, og eg berre sluttar meg til det Mariana seier. Ho har gitt den terningkast 6. Boka skal vere filma. Den filmen har eg lyst å sjå!
---
Uten å kunne et ord engelsk, reiser Nazneen fra landsbygda i Bangladesh til London for å inngå et arrangert ekteskap med den mye eldre mannen Chanu. Det er ikke en dårlig mann faren hennes har valgt for henne, men kjærligheten mangler. Nazneen savner liv mellom veggene i leiligheten i Brick Lane.
Uten å kunne et ord engelsk, reiser Nazneen fra landsbygda i Bangladesh til London for å inngå et arrangert ekteskap med den mye eldre mannen Chanu. Det er ikke en dårlig mann faren hennes har valgt for henne, men kjærligheten mangler. Nazneen savner liv mellom veggene i leiligheten i Brick Lane. Mannen hennes er opptatt av å få forfremmelse på jobben, men uansett hvor mange eksamener han tar på folkeuniversitetet, skjer det ingenting. Han takler den engelske hverdagsrasismen dårlig, og blir gradvis mer bitter og til slutt en temmelig patetisk mann. Mens årene går og Nazneen blir mor, utvikler hun seg til å bli en sterk og selvstendig kvinne som er fullt ut i stand til å ta vare på seg selv. En dag møter hun den yngre og radikale Karim, og dette møtet blir skjebnesvangert. Vi får også innblikk i brevvekslingen mellom Nazneen og hennes søster Hasina, som er utstøtt fra familien fordi hun valgte å gifte seg med en mann mot familiens vilje. Det som bergtok meg i denne boka var det sterke og levende portrettet som blir tegnet av Nazneen. Boka er dessuten meget velskrevet, og Laila Goody leste den helt nydelig.
Mariana

2 kommentarer:

arieldog sa...

Denne boka har eg òg lese, men ikkje sett filmen. Eg likte den godt, og har lyst til å sjå filmen OG gata...

Besta sa...

Eg har også lese denne boka,og likte den.Det som skil den frå andre "innvandrerbøker" er at problema dei møter ikkje kjem frå miljøet,men meir frå dei sjølve ...på ein måte.Og at kvinna greier å ta tak i sin eigen situasjon.
Gata kan du vel sjå når du kjem til London,Margrete?