fredag 28. desember 2007

Landbrød




I dag har eg laga landbrød etter inspirasjon frå Viestad.
--
Han skriv:
Denne oppskriften er uhyre enkel, og gir deg muligheten til å finne ut hva din egen innsats betyr. Jeg bruker svært lite gjær, men dette betyr at jeg må ha tid til å vente på brødet. Er du avhengig av at hevingen ikke skal ta så lang tid, bør du bruke litt mer gjær. Her er det viktig å bruke fersk gjær. Det kan vere vanskelig å måle opp 5 g gjær, men her er det ikke viktig å vere så nøyaktig. Jeg kniper en liten bit i hjørnet på en gjærbit og det pleier å holde.
--
1,2 kg hvetemel
300 g finmalt rug
3 ts salt
9 dl lunkent vann, om lag 40 grader
2 ss maltekstrakt eller honning
5 g gjær
--
Bland sammen mesteparten av hvetemelet og alt rugmelet sammen med saltet i en stor bolle. Varm vannet til det er lunkent, rundt 40 grader og bland inn gjær og maltekstrakt.
--
Lag en fordypning i melet og rør inn vannet, litt etter litt, med en sleiv eller med hendene. Når alt vannet er jobbet inn i melet, vil du få en blaut, klissete deig. Elt forsiktig og la stå i en kvarters tid, så melet får tid til å trekke til seg mer fuktighet. Er den veldig klissete, ha i mer mel. Elt i en halvtimes tid (du trenger bare å elte i 2 minutter, så kan du gjøre noe annet i 5 minutter osv, så lenge det er en halvtime fra du begynner til du slutter).
--
Ha deigen tilbake i bollen og dekk med plast. Sett den et sted der temperaturen er stabil og rundt 20 grader. La heve til den er dobbelt så stor. Dette tar mye tid, litt avhengig av tempetaturen. Sist jeg lagde brød, lot jeg den stå over natta.
--
Løft ut deigen, del den i to eller tre og form den til fine avlange brød. Dekk med plast og kjøkkenhåndkle og la heve til de er dobbelt så store. Slå opp brødene en gang til, det vil si at du slår lufta ut av dem. Leg dem godt fra hverandre på et stekebrett og dekk til med et kjøkkenhåndkle (ikke plast den siste gangen).
--
Varm ovnen til den er 220 grader. La brødene heve til de er dobbelt så store. Skjær grunne snitt i toppen av brødene med en tynn, skarp kniv eller et barberblad og sett dem i ovnen. Skru ned varmen til 180 grader og stek i omtrent 45 minutter midt i ovnen.
--
Heilt sidan eg fekk boka i hendene, har eg hatt lyst på dette brødet med røykelaks og eggerøre. Brødet har meir smak enn ein vanleg loff, og skorpå vert nydeleg. No må eg innrømme at eg ikkje gjorde det så omstendeleg som Viestad. Eg brukte kjøkenmaskina og let den kna deigen vel og lenge i 10-tida. Så for vi på handletur. Etter at eg kom heim heldt eg auge med deigen, og i 16-tida var eg fornøgd med hevinga. Igjen fekk maskina gjere jobben. Eg bakte ut to brød. Når eg ikkje brukar former, brukar eg å kjevle eller klappe deigen flat, før eg rullar han saman. Då vil ikkje brøda flyte så mykje utover. Ca 17.15 sette eg brøda i omnen, og 18.00 var dei ferdige.
--
ps. Eg brukte honning og 2 ts salt i mine brød.

2 kommentarer:

Besta sa...

Har ikkje du JULEFERIE ?
Klarer du ikkje å la vere å bake?
Slik er det vel når ein har arbeidet som hobby.Og så går det vel litt fortare unna der enn her.
Eg et Ingers sjølv om det er jul!!!

solveig sa...

Ferie er no å få gjere det ein elles ikkje får tid til, men har lyst til. Ikkje mykje arbeid med desse brøda eigentleg, men ein må vere heime.